Geoblog.pl    chives    Podróże    NordKapp 2010    Siida

Siida

Finlandia
Finlandia, Sodankylä

Główną atrakcją tego dnia było muzeum Samów Siida w mieście Inari. Jest to największe i najbardziej znane centrum promocji kultury Samów. Znajduje się tam ekspozycja stała szczegółowo przedstawiająca historię tego narodu, próby jego asymilacji przez państwa skandynawskie przez większość ubiegłego wieku, aż po współczesne czasy odrodzenia i nieskrępowanego rozwoju. Można się tu dowiedzieć ciekawych szczegółów dotyczących tradycyjnych jak i współczesnych metod hodowli reniferów oraz wielu innych zajęć charakterystycznych dla Samów i ich trybu życia. Oprócz tego mamy też okazję oglądać tymczasowe ekspozycję w tym m.in. wystawę lapońskich bębenków wytwarzanych ze skóry reniferów przez współczesną artystkę, ale tradycyjną, całkowicie ręczną metodą. W dalszej części dnia zaliczyliśmy jeszcze dwa przydrożne punkty widokowe, a podróż zakończyli wyjątkowo wcześnie bo już ok. 17 na campingu w okolicach Sodankylä. Nie byliśmy przyzwyczajeni do tak wczesnego rozbijania się na nocleg, więc nie bardzo wiadomo było co zrobić z niezaplanowanym czasem, który nieoczekiwanie wpadł nam w ręce. Skończyło się na kiełbaskach przy ognisku popijanych "Złotem Laponii" :)